Potwór z głębin

AGA_3143

O ośmiornicy mowa!

Dla małej odmiany pomyślałam, że uzupełnię dział na poły kulinarny z przewagą ku fotografii kulinarnej. Pewnie nie każdemu temat ten wyda się interesujący, ale zapewniam - obawy schowajcie do kieszeni, mimo, że ośmiornica wydawać się może gumowata i hmm, potworna, jej mięso jest delikatne i po prostu wyjątkowe! Ale po kolei.

Otóż ubiegłego roku odważyłam się podjąć temat niełatwy - zmierzyć się z ośmiornicą, a co gorsza w kuchni. Trochę przypadku i nieskrywanej ciekawości przeważyło i w moim koszyku sklepowym wylądowała ośmiornica, sztuk dwie. Muszę nadmienić, że na każdej wycieczce tuż zaraz za możliwą wizytą w zoo lub w urokliwej cukierni jest odwiedzenie targu rybnego, o ile oczywiście w danym miejscu takowe się znajdują. Uwielbiam przyglądać się przeróżnym wodnym potworkom położonym na lodzie, szczególnie takim, jakie widzę po raz pierwszy z bliska. Tą drogą ośmiornice zostały zakupione już u nas w sklepie.

Kolejnym krokiem było znalezienie właściwego przepisu, który przemieniłby dwa niekształtne szare ciałka ośmiornic w danie iście królewskie. Nie zawiódł mnie mój ulubiony blog kulinarny Kwestia Smaku. Przygotowanie ich wg metody Pani Joanny okazało się świetne i od razu dla zainteresowanych załączam link do tego przepisu:

Blog Kwestia Smaku
PRZEPIS NA OŚMIORNICĘ: http://www.kwestiasmaku.com/blog-kulinarny/osmiornica/
W przepisie tym opisane jest, jak należy obchodzić się ze świeżą ośmiornicą, więc nie będę go już powtarzać. W skrócie jednak - najlepszy efekt smakowy osiągniemy dusząc niejako ośmiornicę na oliwie z nieobranymi ząbkami czosnku, przez długi czas (ok.1,5h) i koniecznie pod przykryciem. Moje zdjęcia pokazują jak będzie ona później wyglądała.

Nie namawiam Was oczywiście na jej przygotowanie na siłę, ale jednak, dla ciekawych, polecam na pierwszy raz zrobienie jej w domu i właśnie tą metodą. W żadnej restauracji nie będzie prawdopodobnie możliwe osiągnięcie podobnego efektu (choć może w szybkowarze?).
Nie polecam także korzystania z gotowych mieszanek owoców morza, bo po takiej bardzo się do nich zraziłam, czego żałuję, bo świeże są po prostu świetne (choć sama mrożona ośmiornica jest w porządku i również można wykorzystać ją w tym przepisie.). 

AGA_3139
Świeża ośmiornica ma jasno brązowy kolor. Zmienia się on podczas duszenia
AGA_3140
Położenie ośmiornicy w dany sposób powoduje, że taki zachowa później kształt
AGA_3144

AGA_3141
Gotowa ośmiornica:
nabrała koloru, a w garnku powstał nam pyszny sos z oliwy i czosnku
AGA_3148
Pokrojona ośmiornica, całość jest do zjedzenia, zaś macki są najładniejsze
AGA_3150
Propozycja podania jako składnik prostej sałatki
AGA_3153
Musiało ładnie pachnieć, bo nawet stołowe krówki do niej podeszły...
AGA_3159

Kto z Was jadł już ośmiornicę - ręka do góry. Ciekawa jestem Waszych wrażeń i przeżyć smakowych. Szczególnie tych, kto miło się nią zaskoczył albo przemógł swój strach i obawy z nią związane. Na koniec dodam jeszcze, że mięso jest już jakby posolone, tylko przez to, że ośmiornica żyje w wodzie morskiej. Jej konsystencja przypominać może odrobinę krewetkę, ale w żaden sposób gumowego kalmara czego i ja się obawiałam. Zatem smacznego!
2 thoughts on “Potwór z głębin

  1. Ręka w górze. Nie przepadam za owocami morza, ale ośmiornica mnie zaskoczyła mile. Przypomniała mi w konsystencji ulubione „flaczki” z żołądków drobiowych. O smaku się nie wypowiem, bo wszystko było mega pikantne. Ale zaskoczenie było kompletne, bo spodziewałam się galaretowatego stwora.

    Lubię to

    1. W odróżnieniu od Ciebie ja obawiam się flaków! Z podrobów to tylko wątróbka, za to właśnie takie inne dziwnie wyglądające jak małże czy ostrygi mi pasują. Przy okazji – ostrygi naprawdę mają fajny smak i są tak jakby chrupiące (i nie mówię o jedzeniu skorupek 🙂 ). Rozwiejmy razem mit galaretowatej ośmiornicy! 🙂

      Lubię to

Skomentuj

