Pieczona cukinia

Powrót do dość prostych smaków. Szczególnie jeżeli wcześniej ogarną nas przesyt wymuszonych zagranicznych dań, pojawia się chyba w każdym chęć na coś prostego i w swojej prostocie wspaniałego. Odkąd spróbowałam pieczonej cukinii w tej postaci wracam do niej regularnie. To proste warzywo odkrywam na nowo i jestem jego wielką fanką. Porównać je można do ziemniaka pod tym względem, że w wielu postaciach zachowuje się dobrze – placki, zapiekanka czy właśnie w tej postaci, jaka prezentuje tym razem – pieczona pod pikantną panierką.

Cukinia - IKONA 2

W próbie nowego podejścia do fotografowania jedzenia wykorzystałam swoją starą drewnianą skrzynię i światełka choinkowe. Może owe światełka nie do końca wpisują się w nastrój cukinii (dedykowanych raczej do dań świątecznych 🙂 ), jednak musiałam podjąć się tej próby i mam na nie dużo lepszy pomysł do czegoś nowego tuż przed nadchodzącymi świętami.

W Indonezji przywiozłam czerwony ryż, którego nie znałam wcześniej (!). Jest to odmiana/typ ryżu pełnoziarnista, o czerwonym zabarwieniu, co przekłada się na jego gotowanie ok. 30 minut. Woda z gotowania ma później czerwono-brązowy kolor. Muszę przyznać, że świetnie komponował się z upieczoną cukinią. Na nią samą prosty przepis poniżej:


PIECZONA CUKINIA – przepis

  1. CUKINIA – Cukinie (u mnie 4 nieduże) umyć, wysuszyć i odciąć ewentualnie części zielonych końcówek. Pokroić wzdłuż na 4 lub 5 części, w zależności od wielkości cukinii, by porcje były podobnej wielkości. Ułożyć na blaszce do pieczenia wyłożonej papierem do pieczenia. Oprószyć solą.
  2. PANIERKA – Do przygotowania swojej użyłam bułki tartej wraz z mieszanką następujących przypraw, które połączyłam w moździerzu z oliwą z oliwek: pieprz ziarnisty, sól gruboziarnista, ziele angielskie, czosnek suszony w płatkach oraz sproszkowany, bazylia suszona, chili suszone w płatkach. Proporcje przypraw wg uznania. Kolejność: najpierw ucieramy przyprawy, później dodajemy oliwę i łączymy z nią przyprawy, następnie dodajemy powstałą pastę do bułki tartej (w ilości takiej, by wystarczyła nam do posypania cukinii) i najlepiej palcami łączymy wszystko w dość jednolitą panierkę i obsypujemy tym cukinię.
  3. PIECZENIE – Posypaną cukinię wstawiamy do nagrzanego do 230 st. C i pieczemy ok. 20 min. (u mnie na termoobiegu na środkowym poziomie). Podajemy jako samodzielne danie, pysznie współgra z naturalnym ryżem i burakami. No to smacznego! 🙂

Cukinia - dual 1

Cukinia_6

Cukinia 1

Cukinia

Cukinia_1

3 thoughts on “Pieczona cukinia

Skomentuj

